19 november 2007

Falling Down §%¤&:s

Jag har haft migrän sen i torsdags, mer eller mindre illa, sen i går är det tillräckligt bra för att kunna jobba igen men jag var hemma torsdag-fredag.

Nu får jag höra att flera av mina kollegor suttit o bevakat mitt facebook-användande under dessa dagar och gått till chefen och förmodligen suttit och pratat på avdelningen om att jag vart inloggad där.

Alltså. Jag vet inte vad jag ska göra. Ja, jag har suttit lite grann vid datorn hemma. Jag har en fåtölj där med kuddar så jag halvligger. Jag har ljusstyrkan på skärmen på 45% och sitter en dryg meter i från den. Det är tyst och lugnt och mörkt och efter dom omständigheterna kan jag använda datorn under kortare perioder även fast jag har migrän.

Det är fan en jävla skillnad att vara på jobbet 8 timmar och sitta i en käppljuslokal och koncentrera sig och prata med kunder och kollegor och sitta ordentligt och JOBBA.

Jag får så klart inte veta vilka det är som "skvallrat" (om man nu ska kalla det så för det är inte så att jag skäms för att jag gjort det och jag skulle inte förneka det), misstänkte en speciell person och frågade chefen om det var den och då sa hon att det var flera som gjort det.

Jag blir så irriterad. Nu tycker jag att det gått för långt. I flera år har "flera kollegor" gått bakom ryggen och klagat på diverse olika saker, "hon kommer för sent", "hon tar längre lunch än oss andra", "hon surfar på arbetstid". Nu snackar vi människor som OXÅ använder internet privat på arbetstid, människor som mer eller mindre dagligen tar långa fikapauser (det gör jag kanske 1 gång i kvartalet). men jag sklulel aldrig få för mig att gå till chefen o säga: "Du hon o hon o han fikar 15 minuter varje dag" eller "jag såg att hon o han satt massor på Aftonbladet eller resesidor". Vad faan är det frågan om? Varför tillåts det att människor tar sin egen arbetstid till att bevaka andra?

Jag skulle förstå om det var så att all statistik pekade på att jag inte sköter mitt jobb. Eller om jag vart sjukanmäld och nån sett mig stuffa på Spy Bar. Men så är inte fallet. Jag presterar o producerar hur mycket som helst och det erkänner cheferna oxå. och inte faan har jag variot sjuk på fel sätt.

Jag blir galen. Och detta är kollegor som jag jobbar med dagligen. Som ler mot mig och hälsar och låtsas bry sig. Jag vet ju inte vilka det är så det är bara att misstänka alla. man ser inte direkt framemot saker som julfester eller after work när man ska sitta där i en falsk miljö och bara le och låtsas.

En vacker dag kommer jag få spel o ställa mig på ett avdelningsmöte och skrika och kräva upprättelse.

PS. Detta inlägg är skrivet på arbetstid. Rapportera till chefen om du vill. DS

16 kommentarer:

Seabaz sa...

Jobbigt värre. Säg till mig om något år, så kan jag komma o arrestera dem!

Anonym sa...

Jag tycker du ska mejla alla dina kollegor, förklara att du hört att folk misstänker dig för att jobb skolka (eller vad dom gör) och berätta läget, skriv att du vet om allt skitsnack som finns, att dom gärna får komma till dig istället om dom har nåt att säga

sen prata med företagspsykologen om att du inte orkar med allt skitsnack, bryt ihop hos psykolog och hos chef, säg att dom måste göra nåt åt arbetsklimatet och att du inte orkar så länge det är som det är. Så blir du sjukskriven två veckor eller nåt sånt där, perfekt inför jul! Å då kan du dessutom stuffa på spybar om du känner för det du är sjuk av är att vara på jobbet, inget annat.

Tycker dom verkar vara riktiga taskmörtar och sånt ska man faktiskt inte behöva stå ut med på sitt arbete.

Anonym sa...

jag har får god lust att komma dit och läxa upp dom.. men hannas ideer är nog bättre..

kill kill kill

stå på dej siz!

Anonym sa...

Jag tycker också att de verkar vara ena riktiga puckon till kollegor du har, så kan du ju inte ha det! Alltså, seriöst, det måste ju åtgärdas. Hannas plan låter toppen, tycker jag. Vad säger din chef om att det är en sådan skvallrig miljö, tycker hon att det är bra eller dåligt? Anklagade hon dig för att ha låtsats vara sjuk eller berättade hon bara att några snicksnackat?

Jättejobbigt för dig din stackare!

Skrubbaluttan sa...

Tack för stödet. Skönt o hära att dte inte bara är jag som tycker detta var för mycket. Nej det lades fram till mig som att "det sticker i ögonen på folk" och att jag borde tänka mig för nästa gång.

Jag fattar inte. Förra året fick jag gnäll via cheferna att jag surfade för mycket. Trots att jag skötte mitt jobb mer ordentligt. Men nu är det tydligen ok att använda arbetstid och internet för att spionera på kollegor.

Rent krasst så tycker jag att jag borde inte ens fått det där framfört. Spionerna/Skvallrarna borde motats direkt. Det angår inte dom vad jag gör när jag är sjuk. Det angår inte dom om jag tittar på TV eller äter glass eller sover eller pratar med mamma i telefon eller vad som helst.

Suck. Detta kommer tyvärr aldrig få ett slut. Ledningen har tillåtit detta under alla år vilket innebär att de i slutändan välkomnar sådant beteende. Är det verkligen så här på alla arbetsplatser? är jag överkänslig?

Frida sa...

Herregud! Vad ska man säga?????? Jag kan förstå detta mer om det är så att man gör detta PÅ arbetstid. Men det är ju faktiskt inte så att du får betalt när du är hemma och är sjuk och vad tro de?? att du är hemma och "skolkar"? Jag har jobbat på samma arbetsplats och jag kunde ALDRIG tro att de bevakade en även på ens fritid eller när man är sjuk. Jag undrar om de som klagar, eller vad man ska säga, har för lite att göra eftersom de har tid att spionera på andra och dessutom måste du ju själva måste varit inne på Facebook för att sett dig inloggad där?? eller? De får väl helt enkelt anställa sjukvakter som vaktar de som är sjuka. Det verkar ju som de inte tror på en när man är sjuk tom. STÅ PÅ DIG GUMMAN! Puss.

Frida sa...

PS. Kan de inte konfrontera dig direkt???? eller är måste det gå via "fröken"??

Fam. Ritzén Norman sa...

Tack för ditt inlägg i vår blogg.
Tänker på dig!

Vi kommer snart till Sthlm och då måste vi ses.

Kramar Frida

Anonym sa...

Annica! Jag tycker ABSOLUT att du ska göra som Hanna skrev, se till att bli sjukskriven ett tag nu. Även om du "pallar med" att ta dig till jobbet. Dels behöver arbetskollegorna bli bestraffade (och den värsta av dem blir ju mest straffad i så fall)och dels i förebyggande syfte, så att du inte till slut MÅSTE sjukskriva dig för att du inte KAN ta dig till jobbet. Var hemma och ta hand om dig!

Shuto sa...

Hej Annicka,

Alltså. Låt mig börja med att säga att jag har vandrat många mil I de skor du har nu.

Du är tyvärr omgiven av medelmåttor. Medelmåttor som inte har andra kvalifikationer än att komma PRICK åtta på morgonen och gå PRICK fem på eftermiddagen.
Sen om dom bara sitter av tiden under dagen och presterar 10% av vad du gör är oväsentligt I deras missbildade världsuppfattning.

Alla högpresterande människor som du och jag hatar dom, eftersom vi kan göra samma jobb som dom på halva tiden och få tid för annat. Vi är ett HOT mot dom. Kom ihåg det.

Dom Hatar och Fruktar oss.

Jag har mött dom många gånger I mitt arbetsliv och kommer säkerligen att möta dom igen.
Problemet är att dina chefer inte motar Olle I grind. En bra chef hade sagt till dom:

"Annicka är en av mina bästa medarbetare och ifall hon jobbar så effektivt att hon har tid att surfa samtidigt som hon gör det fantastiska jobb hon gör är det hennes ensak, och jag är besviken på er för att ni sitter och bevakar era arbetskamrater och springer med illasinnat skvaller I stället för att jobba"

Du har en svag chef, och en svag chef är en farlig chef.

Jag råder dig att byta jobb. Inte sjukskriva dig, inte stanna kvar och bita ihop. Byt Jobb.

Det kommer aldrig bli bättre, du lever I en sjuk företagskultur. Tro mig Annicka, jag har haft många olika jobb och känner igen symptomen. Allt du gör eller inte gör på det där stället kommer att användas emot dig.

Börja leta jobb redan idag, och du skall få låna boken "De elva sammansvurna" Av mig som belyser sjuka företagsstrukturer på ett mycket bra sätt.

Massor av kramar och sätt igång att söka dig därifrån nu, det finns jättebra företag att jobba på. Come Join me at Manpower Professional why don’t you ;-)

Om du hamnar på ett dåligt uppdrag då, är det bara att be om ett annat. -Problem Solved.

Kram

Tapeworm sa...

Det finns alltid folk som lägger ner en jävla massa arbetstid på att gnälla över att andra göra annat än att jobba på arbetstid. De är samma idioter överallt. Skit i dem. Skit på dem. Och om det inte fungerar, använd deras dator på lunchen för att skicka hotbrev till chefen och statsministern och att ladda ner barnporr och nazistiska hemsidor. Sedan kan du ta en näve Citodon till, luta dig tillbaka och flina lite för dig själv. ;)

Anonym sa...

Jag bara undrar vart är din arbetsmoral?

Anonym sa...

Frida lilla, du vet väl att arbetsgivaren betalar din sjuklön i 14 dagar innan försäkringskassan går in och betalar. Då är det väl klart att arbetsgivaren vill ha lite koll på vad folk sysslar med på sin sjukskrivning. Speciellt om det är återkommande hela tiden......

Skrubbaluttan sa...

Anonym, är vi kollegor? Ang min arbetsmoral, hur menar du? Jag producerar hur mycket som helst, toppar statistiken vecka efter vecka efter vecka. Eller menar du nåt annat?

Anonym sa...

Anonym, problemet är ju att det inte har vart arbetsgivaren som kontrollerar hennes sjukdom utan hennes kollegor. Att arbetsgivaren gör det tror jag inte att Annica eller någon skulle vända sig mot, det är ju deras uppgift. Men det är en väldigt skillnad på vad som är chefernas och arbetsledningens uppgifter att göra och vad som är kollegorna och arbetsKOMISARNAS uppgift att göra. Du borde kanke läsa inlägget en gång till, för jag tror att du har missuppfattat det.

Mvh
Hanna

Anonym sa...

Anonym, menar du mig när du skriver Frida lilla?? Varför vågar du inte skriva vem du är för det första????

Annica, Jag tror att Anonym är en kollega och en fd kollega till mig också... vilken tråkig stämning det verkar vara där numer.

Jag känner Annica så väl att jag vet att hon inte är hemma för skojs skull och att hon respekterar sitt jobb. Migrän är inte en lek och bör tas på allvar. Det vet alla som haft migrän någon gång!

Dessutom förlorar man ju också mycket pengar på att vara hemma. Pengar är ju något som ingen kan vara utan.