25 juli 2007

Harry Potter and His Devoted Fans

Har precis läst ut Harry Potter and the Deathly Hallows. Sista boken. Sista.

Jag klev på Hogwartsexpressen 2003. Precis innan bok 5 skule komma ut. Folk hade tjatat o tjatat o tjatat på att jag skulle läsa dem men jag tyckte bara det verkade vara barnsligt dravel och stod emot. Mest av princip tror jag. Sen en dag, när ingen hade tjatat på ett tag, så bad jag om att få låna bok 1.

Det tog typ 2 sidor sen var jag fast. Läste de 4 första böckerna på två veckor och sen femman. Väntade ivirgt på bok 6 som kom 2005. Läste den på två dagar. Sen följde två år av väntan på den sista boken. Den SISTA.

Inför sjuan har jag de senaste två månaderna haft lite Harry-upptakt. En Pottervaka kan man säga. Tänkte att jag skulle läsa om femman o sexan innan. Eller rättare sagt lyssna på ljudböckerna. Jim Dale läser böckerna på engelska och han gör dem så jävla bra. Man upplever böckerna på ett helt annat sätt. Man hinner ta in mer än när man själv hetsläser dem.

Lyssnade i alla fall klart både femman o sexan med en massa tid kvar så jag började om från början o lyssnade på ettan och tvåan. Köpte en box med alla filmerna (OBS OBS!!! - man ska läsa böckerna först! - OBS OBS!!) och kollade på dem alla under en vecka. Fyran såg jag två gånger. Sen allt extramaterial. Började lyssna på trean men sen var det äntligen (?) den 21 juli.

Det var med blandade känslor vi åkte o hämtade ut våra beställda böcker i Hemse i lördags. Sista boken som sagt. Efter det är det över. Började läsa direkt så klart. Spännande och underbart från första sidan.

Var på bio i Visby i söndags och såg den femte filmen. Saknade en del saker jag hade sett fram emot att se på film, och var småirriterad över ett par saker, men på det stora hela tycker jag den var mycket bra.

Kom hem från Gotland i måndags och åkte till Västervik, fortfarande med drygt 2/3-delar kvar av sista boken. Ville egentligen dra ut på det. Läsa lite om dagen bara. För att hålla kvar magin. Men i går blev det sträckläsning. Låg uppe till halv 5 i morse och läste. Vaknade och läste de sista 30 sidorna.

Nu: Tomhet. Det är över. Det är slut. Det man har kvar är att läsa om o läsa om o läsa om. Har sjuan som ljudbok laddad o klar i spelaren. Trean får nog vänta på att bli fortsatt tills jag lyssnat om sjuan. Höra hur Jim Dale fångar en med sin fantastiska läsning och sina underbara tolkning av karaktärerna man älskar och hatar.

Och i kväll har jag fått med mamma och min kusins fru och en dotter att gå med och se femman på bio. Igen, för alla utom mamma som ser den för första gången. Hon har inte läst böckerna. Bara sett filmerna. Trots det tycker hon fortfarande att det är bra och har intresse av att se fler filmer och veta hur det går. Fascinerande tycker jag =) Filmerna känns långt mycket mer barnsliga. I synnerhet de första två. Så mycket av känslan o magin och karaktärerna försvinner när tjocka böcker klipps ner till filmer på ca 2h 20m... Men det är kul att se att de inte skrämt bort henne i alla fall =)

Så.... Nu?
Can you dance like a Hippogriff
Ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma
Flyin' off from a cliff
Ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma
Swooping down to the ground
Ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma, ma

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan så tomt det är.

Enok sa...

Men det kommer mera!

Rombat sa...

Som Arne Hägerfors han sa tillsammans med Martin Timell. Klart att polacken säger det han med. :P

Ladylefay sa...

ja det är märkligt att en bok kan fylla en så att man är helt matt när man inte får veta mer...